الجمعة، 19 يونيو 2009

على رف اتقابلنا

لست هنا لأشكى وأنت تعلمين...ولكن لأحكى...فأسمعوا من 18 سنة خبرة فى مجال الابنة الثانية
: )
8سنين كأخت صغرى
وعشر سنين كأخت وسطى... كبرى وصغرى فى نفس الوقت

زمان وانا وانتى بس كان دايما بابا وماما لما يجوا يشتروا حاجة او اى موقف...لازم تكون فيه جملة زى أختك...زى أختك

وقتها بعقل الطفلة لقيت انه انتى الطبعة الاولى وانا مجرد الطبعة التانية يعنى كنت باغش منك واقلد ممكن اضيف حرف كدة ولا كدة يعنى التطور الطبيعى ...واتبرمجت على كدة...كان كل حاجة قبل ما اعملها اشوف اذا كانت ماما بتوافق لك ,,,يبقى هتوافقلى ...و لو مش هتوافقلك ...يبقى مش هتوافقلى

اذا انت بادرت بشىء...اجرى اقلدك...ما دام ده اللى بيبسط ماما وبابا

لحد ما بدأت ماما تكلفنا ببعض اعمال البيت البسيطة

وكانت تقولى اعملى كذا...وانتى مثلا تكونى بتعملى حاجة انا كنت شايفاها وقتها انها مريحة اكتر بالنسبة لك ..وكأن انا سندريلا المقهورة ...كنت أقول اشمعنى اتكرر الموقف كذا مرة وفى كل مرة اقول اشمعنى ...وكل مرة ...ماما تقولى مالكيش دعوة بحد...وما تقوليليش كلمة اشمعنى

وقتها حصل ...دوم ..طراخ. دب بوم.. تيخ طاخ...فى دماغى...منين يقولولى زى اختك...ومنين يقولولى مالكيش دعوة

بعد احساس الزائف بالظلم لقيت انى اصلا طبعة اولى من كتاب تانى خالص مش طبعة تانية من نفس الكتاب...ممكن الكتاب التانى يستفيد من تنسيق الكتاب الاول ومسافات السطور وقوة الصفحات...لكن بالنهاية سطورى مختلفة تماما
لكننا كتابان متجاوران فى رف واحد

زاد علينا كتاب اخر
غلافه ملون ع الاخر...بمجرد فتحه تسمع موسيقى من كل الانواع..كتاب متطور جدا

ساعتها ما كنتشس عارفة انا مين فى وسط دول ...شوية احس انى كبيرة وعليا مسؤلية ...وشوية اركب عقل العيال وعايزة اكون صغيرة ومش شايلة هم حاجة

لكن الحق يقال انا ركبت عقل العيال لمدة مش قصيرة...لحد ما عرفت انى لازم اكون الاتنين فى وقت واحد....تقاربت سطورى من سطور الكتاب الاول...لكن سطورى كانت متباعدة عن ذلك الكتاب الموسيقى المتطور...فليس عندى سوى سطور من الحبر الاسود وصفحات من اللون الأبيض...اما هو فعنده الكثير والكثير من الصفحات والسطور الملونة لكن لازالت كلماته متباعدة الأحرف...وعنده صفحات رائعة اللون والخلفية الا انها خالية من السطورفلأحاول أن اقص عليه بعضا من سطورى..ومن سطور الكتاب المجاور...وبعضا من سطور الكتب الاخرى التى جاورتنى طوال حياتى...لعلها تنفعه حين يسطر صفحاته







التطور فى التدوين والعرض

صدفة بس...كان لازم الكتاب الأول يطلع شكله كدة :))
يا خريجة علوم البحار

سندريلا الزائفة... ايام الظلم الزائف....ربنا يبارك فى أمى اللى علمتنى أنسى كلمة اشمعنى
(غلاف a place where sunflowers grow مع بعض التعديلات)
24-2-2009

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق